Marek "Strzyga" Szubert

Donnesmund

Położenie

Osada Donnesmund położona jest u brzegów jednego z dopływów rzeki Talabec, nieopodal Wyjących Wzgórz, na południu Middenlandu (koło głównego traktu Altdorf - Middenheim).

Źródła dochodu

Donnesmund w głównej części utrzymuje się z handlu, a głównym jego narzędziem jest śródlądowy port, który w tej części Imperium stanowi jedno z nielicznych miejsc, w których istnieje handlowy szlak wodny. W gruncie rzeczy w Donnesmund zapoczątkowany jest jeden ze szlaków wodnych pomiędzy miastami Altdorf - Middenheim i Middenheim - Nuln.

Ludność

Miasteczko liczy 470 stałych mieszkańców (nie wliczając w to właścicieli doków i magazynów kupieckich). Są to z reguły ludzie i krasnoludy, zajmujący się szkutnictwem, ochroną bądź rybactwem.

Garnizon

Donnesmund posiada krasnoludzką ochronę miasta, pełniącą funkcje straży miejskiej, w liczbie 25 bród. Namiestnik miasta postanowił w szczególności zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców jak i gości Donnesmundu (którzy często są de facto potencjalnymi klientami przewoźników i żeglarzy mieszkających lub mających swoje interesy w tej osadzie), dlatego też zdecydował się na krasnoludzką "gwardię".

Historia

Donnesmund powstał w 2476 roku, kiedy to pewien odkrywca o imieniu Martin Donners odkrył, iż brzegi jednego z dopływów Talabec, o lokalnej nazwie Saller są na tyle głębokie że całkiem pojemne łodzie mogą bez problemu poruszać się po tym obszarze wodnym. W jego mniemaniu skróciłoby to znacznie szlak handlowy pomiędzy miastami Altdorf a Middenheim. Po zbadaniu terenu obrał punkt najbardziej wysunięty na północ Middenlandu i powiadomił o tym zaprzyjaźnionego kupca z gildii w Middenheim. Tamten wierząc w sukces pomysłu, jaki podsunął mu Donners, wybudował w tym miejscu (w porozumieniu z Gildią) niewielką przystań, magazyn oraz wygodną drogę łączącą te miejsce z traktem Altdorf - Middenheim. Zadziwiająco krótki czas podróży, zachęcił kolejnych konwojentów do korzystania z nowego szlaku. Pół roku później, w miejscu gdzie Donners obrał punkt przecięcia szlaku, zwany potem "Punktem Zwrotnym Szlaku Altdorf - Middenheim". wybudowane zostały kolejne przystanie i składy kupieckie. Takie punkty wymagały odpowiedniej ochrony i asekuracji. Dlatego też zatrudniono ochronę krasnoludzką i zadbano o zagospodarowanie sąsiednich terenów. W ten oto sposób powstała osada Donnesmund. na której pierwszego namiestnika wybrano nikogo innego, lecz Martina Donnersa. Oczywistym jest, że ludność przez następne kilka lat zaczęła napływać na tereny Donnesmundu, widząc szybki rozwój tej osady.

Pozycja

Osada Donnesmund posiada status Małego Miasteczka, które podlega władzy grafa Middenlandu. Obecnie funkcję namiestnika pełni Franz Vibber. D. stanowi punkt przyśpieszający transport towarów w kierunku Altdorfu, gdyż konwoje przemieszczają się drogą wodną z prądem rzek Saller i Talabec. Dość spora ilość kupców korzysta z tego rodzaju usług. Niekiedy z powrotem łodzie wracają puste, gdyż kupcy wybierają inne szlaki handlowe, w nadziei na zdobycie nowych towarów, bądź dokonanie nowych transakcji. Pomimo tego jest to opłacalny interes dla Donnesmundu.

Opis miasta

D. wygląda jak wycięta dzielnica portowa z dużego miasta, ogrodzona murami obronnymi. W architekturze miasta dominują doki i magazyny kupieckie, chociaż nie brak tu tawern czy domów mieszkalnych. Mimo niewielkiego obszaru, jakie zajmuje miasteczko, zostało ono podzielone na cztery dzielnice:
  • Dzielnica Przystań - w której dominuje krajobraz złożony z łodzi, doków i tawern, z których bezustannie słychać śpiew żeglarzy,
  • Dzielnica Magazynowa - to w gruncie rzeczy jedna ulica, przy której znajdują się (jak sama nazwa wskazuje) magazyny kupieckie, wraz z punktami ochrony.
  • Dzielnica Miasto - to niewielki ryneczek wraz z miejskim targowiskiem i kilka uliczek wokół. Dzielnica ta kończy się niewielkim placykiem, przy którym stoi świątynia Abakira (lub jak kto woli Taala), za którym rozciąga się...
  • Dzielnica Pałacowa - gdzie swe domostwa mają kupcy i namiestnik. Tutaj znajduje się również Rathaus.
Dla osoby goszczącej pierwszy raz w Donnesmundzie, wyodrębienie poszczególnych dzielnic będzie niemal niemożliwe, gdyż optycznie, granice pomiędzy nimi są zatarte. Brzegi rzeki łączy dość sporych rozmiarów ruchomy most, który zostaje ustawiony jedynie w momencie, gdy jakiś kupiec chce dostać się do magazynów leżących po drugiej stronie miasta. Most jest na tyle szeroki, by pokaźnych rozmiarów wóz mógł po niej przejechać bez problemów. Okolice Donnesmundu to w przewadze lasy, które ostatnimi czasy są wyrąbywane, a drewno transportowane w okolice Middenheim. Płynąc wyżej rzeką Saller można napotkać jedynie nieliczne wioski rybackie. Odradza się jednak pływania w tamte strony, gdyż wyżej rzeka staje się bardziej płytka i istnieje ryzyko wpłynięcia na mieliznę.

Plan Miasta i Okolic

Donnesmund - Plan - Mały (85KB)

Legenda

(numery odpowiadają lokacjom zaznaczonym na planie)
  1. Ryneczek.
  2. Targowisko.
  3. Świątynia Abakira.
  4. Luksusowy zajazd "Pod Strzechą".
  5. Strażnica Miejska.
  6. Dom Namiestnika.
  7. Przystań.
  8. Rathaus.
  9. Dom medyka i miejski lazaret.
  10. Strażnica doków i most ruchomy.
  11. Filia Gildii Kupców z Middenlandu.
  12. Biura skrybów i prawnicze.
  13. Siedziba poborcy podatkowego.
  14. Łaźnia miejska.
  15. Lochy miejskie.
  16. Siedziba strażników dróg.
  17. Tawerny.
  18. Garnizon.
Powyższy materiał, w formie gotowej do drukowania, z planem miasta w wysokiej rozdzielczości (ok. 334KB), znajdziesz tutaj.
 
 

Jak oceniasz ten artykuł?
[5/5] - Doskonały!
[4/5] - Niezły
[3/5] - Taki sobie
[2/5] - Słaby
[1/5] - Beznadziejny!
Twój komentarz:
Imię/Nick:      Mail:      Strona:
Powiadamianie o odpowiedzi.    (zabezp. przeciw robotom)
  zobacz wyniki
Poleć artykuł znajomemu
Do:
Wiadomość i podpis:
 

(C) Sasha, Gliwice 2001-2009. Wszystkie dokumenty w Grocie Cienia objęte są prawem autorskim. Publikowanie ich na innych stronach netu tylko za wyraźną zgodą autorów.