|
Łukasz "Tequila Slammer" Cholewa
Walka strzelecka
W Warhammerze walka strzelecka została dodana jakby na siłę. Tak naprawdę nie opłacało się strzelać z łuków czy kusz, bo żeby kogoś zabić trzeba było naszpikować go strzałami jak jeża. Zabicie kogoś jednym strzałem było właściwie niemożliwe. W rzeczywistości było dokładnie odwrotnie. Często jedna strzała wystarczała by uśmiercić człowieka. Przykładów można szukać choćby w historii. Na przykład podczas wojny stuletniej angielscy łucznicy używający długiego łuku, w jednej z bitw, zmasakrowali francuską kawalerię wyposażoną w pancerze płytowe. Innym przykładem może być to, że używanie kuszy przeciwko chrześcijanom zostało w europie zakazane przez jednego z papieży z uwagi na śmiercionośność tej broni. Nie chodzi jedynie o obrażenia jakie zadaje sam pocisk. Po cięciu mieczem, mamy otwartą ranę, którą można opatrzyć. Po postrzale z łuku, w ranie zostaje strzała. Wyjęcie strzały wcale nie było takie proste, często kończyło się poważnymi obrażeniami wewnętrznymi lub śmiercią. Poniżej przedstawiam nieco zmienione opisy broni strzeleckiej.
- Kusza:
- To dosyć nieporęczna broń, strzela bełtami. Do jej naciągania używa się specjalnej windy oraz siły fizycznej. Wymaga jednej rundy na załadowanie i jednej na strzał. Największą zaletą kuszy jest to, że właściwie każdy może jej używać. Jeśli tylko naciągnie cięciwę i nałoży bełt, wystrzelenie w konkretnym kierunku nie jest trudne. A by używać łuku trzeba długotrwałej praktyki (przynajmniej pół roku).
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
6 |
40 |
80 |
320 |
- Bolas:
- Składa się z 2 lub 3 kamiennych lub metalowych ciężarków połączonych ze sobą sznurem. Po udanym trafieniu, oprócz zadawania obrażeń (jeśli na ciężarkach są kolce (w przeciwnym wypadku nie zadaje obrażeń)) bolas pęta wroga (standardowo nogi). Ofiara może próbować uwolnić się przy pomocy testu zręczności. Wymaga jednej rundy na rzucenie. Nie ma jednak przeciwwskazań by spętać komuś ręce (bolas owija się wtedy dookoła korpusu ofiary przytwierdzając doń ręce). Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
1 |
3*S |
5*S |
7*S |
- Dmuchawka:
- Dmuchawka nie jest bronią powszechną w Starym Świecie, ale czasem używają jej zabójcy. Strzela małymi, często zatrutymi strzałkami. Wymaga 1 rundy na strzał.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
1 |
5 |
10 |
20 |
- Kusza samopowtarzalna:
- Pomysłowa odmiana kuszy. Po każdym strzale naciśnięcie dźwigni powoduje naciągnięcie cięciwy i automatyczne załadowanie kolejnego bełtu z umieszczonego u góry broni magazynka. Magazynek mieści 10 bełtów. Broń jest lekka i znacznie mniej skuteczna niż zwykła kusza. Może oddać do dwóch strzałów w ciągu rundy. Załadowanie do pełna magazynka wymaga 4 rund.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
4 |
32 |
- |
100 |
- Lasso:
- Nie zadaje obrażeń, ale unieruchamia przeciwnika. Można trafić tylko jednego przeciwnika, który zostaje spętany (może się uwolnić po udanym teście inicjatywy chyba, że osoba rzucająca lasso ciągle zaciska pętlę i ciągnie spętanego po ziemi (wtedy zależnie od uznania MG)). Wymaga 1 rundy na rzut oraz 2 rund na zwinięcie (po rzucie na zasięg maksymalny 3 rund). Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
- |
8 |
16 |
30 |
- Łuk długi:
- Jest to bardzo efektywna broń, wymaga jednak sporo umiejętności i siły do naciągania cięciwy. W porównaniu jednak do zwykłego łuku, broń tam ma dużą siłę i zasięg. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
6 |
40 |
80 |
320 |
- Łuk elfi:
- Wymaga specjalnej umiejętności od innych ras niż elf. Ta potężna broń ma większy zasięg nawet od długiego łuku. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
6 |
45 |
90 |
360 |
- Łuk kompozytowy:
- Jest to specjalnie zbudowany łuk. Jego konstrukcja składa się z kości, drewna oraz ścięgien. Jest jedną z lepszych broni strzeleckich, choć wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
5 |
32 |
64 |
280 |
- Łuk krótki:
- Mały łuk używany głównie do polowań. Nie wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
4 |
16 |
32 |
120 |
- Łuk jeździecki:
- Łuk wykonany specjalnie na potrzeby konnych łuczników. Wymaga specjalnej umiejętności, oraz umiejętności strzelanie z siodła. To wspaniała broń dla każdego jeźdźca.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
4 |
20 |
40 |
160 |
- Nóż do rzucania:
- To nóż, wyważony tak, aby można nim było celnie rzucać. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
S |
S |
2*S |
5*S |
- Oszczep:
- Jest to krótka, specjalnie wyważona włócznia, przeznaczona do rzucania. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
S |
2*S |
4*S |
10*S |
- Proca:
- Proce są staromodną bronią, bardzo prostą do wykonania, ale wymagającą dużej praktyki, by posługiwać się nią skutecznie. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
3 |
24 |
36 |
150 |
- Proca drzewcowa:
- proca drzewcowa jest dwuręczną wersją procy, przypominającą zwykłą procę zamontowaną na kiju. Broń używa cięższego pocisku, lecz jest wolniejsza w użyciu. Wymaga umiejętności specjalnej (innej niż zwykła proca). (1 runda ładowanie, 1 runda strzał).
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
4 |
24 |
36 |
200 |
- Toporek do rzucania:
- To kolejna broń do rzucania ręką. Jest niewielki w stosunku normalnego topora. Wymaga umiejętności specjalnej.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
S |
2*S |
4*S |
6*S |
- Włócznia:
- Włóczniami można rzucać lub walczyć wręcz. Po rzuceniu może być odzyskana, ale raczej dopiero po walce (trzeba do niej dotrzeć i po prostu podnieść).
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
S |
S |
2*S |
6*S |
- Kusza ciężka:
- To specjalnie wykonana kusza. Używają jej krasnoludzcy snajperzy. Kusza jest większa i silniejsza, ale też wolniejsza niż zwykła kusza. Krasnoludy używają jej do eliminowania kłopotliwych celów. Kusze te są z reguły magiczne, a wiele posiada inne dodatkowe właściwości, co czyni je śmiertelnie niebezpiecznymi. Wymagają specjalnej umiejętności. Ładowanie tej kuszy zajmuje aż dwie rundy.
SE |
Krótki |
Długi |
Maks. |
8 |
60 |
120 |
480 |
Strzały
Zwykła strzała z liściastym grotem nie jest jedynym rodzajem strzał jakie występują. Odnalazłem kilka ich rodzajów, od strzał przeznaczonych do przebijania kolczug, do strzał wyposażonych w kotwiczki na końcach.
Nazwa |
PO |
Dostępność |
Zastosowanie |
Zwykłe |
10 |
duża |
Normalne strzały |
Liściasty grot |
10 |
mała |
Do przebijania pancerzy (-1 PP) |
Kulkowe |
10 |
niewielka |
Do ogłuszania (-2o) |
Gwiżdżące |
10 |
niewielka |
By przestraszyć przeciwnika (test Op) |
Tnące do lin |
15 |
znikoma |
Do przecinania lin |
Grot półksiężyc |
15 |
znikoma |
Do odcinania kończyn (ofiara nie może mieć zbroi) |
Grot wężowaty |
15 |
znikoma |
Rany goją się trzykrotnie wolniej |
Strzała przebicia (długi grot) |
15 |
znikoma |
Służy do przebijania kolczug. -2PP jeśli trafi w pancerz kolczy. Łamie się na pancerzu płytowym. |
Strzała przebicia (krótki grot) |
10 |
znikoma |
Służy do przebijania pancerzy płytowych. -2PP gdy trafia w pancerz płytowy. |
|
|