Marek "Strzyga" Szubert

Artysta

Schemat rozwoju:
Sz WW US S Wt Żyw I A Zr CP Int Op SW Ogd
- - - - - +2 +10 - +20 - +20 - - +20

Artyści to esencja kultury i sztuki Starego Świata. Są to zazwyczaj ludzie studiujący różne dziedziny sztuki. Począwszy od malarstwa, a skończywszy na poezji. Istnieją artyści innych ras, lecz są oni mniej spotykani i dostępni dla społeczeństwa ludzkiego. Nie znaczy to jednak, że są mniej poważani. Jest wręcz przeciwnie, ze względu na unikalną sztukę, jaką tworzą są bardziej poszukiwani i cenieni (np. elfia muzyka, czy krasnoludzkie rzeźbiarstwo).

Artyści dzielą się na cztery grupy. Losując postać o profesji Artysta należy również wylosować mu grupę, co przedstawia poniższa tabela. Artysta, to profesja podstawowa, o klasie zawodowej uczonego. Dzieła artystów (tych lepszych) są bardzo cenne i często taki ziomek po sprzedaniu kilku swoich dzieł staje się zamożnym obywatelem.

Rzut k4 Dziedzina
1 Malarz
2 Myzyk (Bard)*
3 Rzeźbiarz
4 Poeta (Pisarz)**
* dziedzina ta nie jest dostępna dla Elfów, gdyż ich rasa jako jedyna ma dostęp do profesji minstrela,
** przy wylosowaniu tej dziedziny gracz wykonuje jeszcze rzut k3, by ustalić, czy jego postać tworzy poezję, prozę, czy dramat.


Opisywać poszczególnych dziedzin nie trzeba, gdyż mówią one same za siebie. Jeżeli chodzi zaś o kwestię umiejętności, to przy każdym z przypadków sytuacja wygląda nieco Inaczej, co pokazane jest w tabeli niżej:

Dziedzina Umiejętności
Malarz etykieta, heraldyka, czytanie/pisanie, malarstwo (+20 do Zr), szacowanie, sztuka (+20 do Int), targowanie
Myzyk etykieta, śpiew, sztuka (+20 do Int), muzykalność (+20 do Zr), urok osobisty, błyskotliwość, czytanie/pisanie, targowanie
Rzeźbiarz szacowanie, heraldyka, sztuka (+20 do Int), rzeźbiarstwo (+20 do Zr), zwinne palce, targowanie
Poeta etykieta, gadanina, krasomówstwo, pisarstwo (+20 do Int), czytanie/pisanie, błyskotliwość, znajomość dodatkowego języka, sztuka (+20 do Int), targowanie

Testy na efekt końcowy tworów artystów wykonuje się w następujący sposób:
Najpierw wykonuje się test na inspirację, czyli wizję kolejnego dzieła odpowiedniej dziedziny, wygląda to tak, gracz testuje Int bohatera z dodatnim modyfikatorem +20 (jest to bonus od umiejętności Sztuka). Kiedy ten się nie powiedzie, to znaczy że postać nie ma natchnienia i nic już w danym dniu nie jest w stanie zrobić. Lecz jeśli test się powiedzie, to natchniona postać wykonuje teraz test na Zr, by określić, z jakim skutkiem przeniosła swoje wizje w dzieło, które stworzyła. W poniższej tabeli jest przedstawiony zbór efektów adekwatnie przełożony do wyniku testu. W przypadku Pisarzy test wykonuje się tylko na Int z uwzględnieniem powyższej zasady.
Wynik Testu Efekt
udany o 30 lub więcej Mistrzostwo! To się nazywa Sztuka!!
udany o 20-29 wygląd dzieła po obejrzeniu przez jakiś czas zapada w pamięci
udany o 10-19 widać że dzieło wykonane zostało przez zawodowca
udany o mniej niż 10 dzieło wygląda przyzwoicie, nie widać żadnych błędów
nieudany o mniej niż 10 praca pozostawia wiele do życzenia
nieudany o 10 i więcej centralna klapa

Można oczywiście spróbować "naprawy" dzieła, wówczas test na sztukę, a następnie na odpowiadającą dziedzinie umiejętność, tylko z tą różnicą, że nie uwzględnia się wtedy dodatnich modyfikatorów przy tych umiejętnościach. Efekty tworów w jednym, jak i w drugim przypadku dobiera się z wyżej umieszczonej Tabeli Efektów. Dwa razy spartaczonego dzieła nie da się już naprawić. Adekwatnie do efektu końcowego dany twór (sprzedawany obraz, rzeźba, prezentowana publicznie pieśń, czy napisany dla kogoś wiersz) zwiększa swoją wartość materialną (chyba że artysta tworzy wyłącznie dla siebie). Dlatego też cena kształtuje się wg efektu końcowego umieszczonego poniżej w tabeli:

Wynik Testu Efekt
udany o 30 lub więcej +50% - podwojenie ceny wyjściowej*
udany o 20-29 +10%-20% do ceny wyjściowej*
udany o 10-19 +5% do ceny wyjściowej
udany o mniej niż 10 cena nie ulega zmianie
nieudany o mniej niż 10 -20% od ceny wyjściowej
nieudany o 10 i więcej nikt nie jest chętny na tego typu partactwo
* oznacza że artysta może się potargować co do ostatecznej ceny

Wśród środowisk artystów istnieje coś takiego, jak "Reputacja". Oznacza ona, że jeśli dany artysta wykonał odpowiednią ilość dobrych dzieł, to staje się w pewien sposób sławny. Określa to liczba dzieł stworzonych przez jednego artystę w jednym miejscu. Wówczas dla pewnych warstw społecznych jego nazwisko staje się rozpoznawalne. Reputacja nie wskazuje jednak na liczebność miłośników danego artysty, tylko przedstawia jego sławę. Chcę przez to powiedzieć, że może się tak zdarzyć, że osoba z tą profesją przy tej najlepszej reputacji może mieć tylu zwolenników, co wrogów; przez jednych może być ubóstwiana, natomiast dla drugich, będzie symbolem kiczu. Nie zmieni to jednak faktu, że będzie osobą sławną. Dlaczego? Ano dlatego, że są różne gusta i guściki. Chociaż przy dość dużej reputacji, tych nie ceniących jego sztukę będzie dużo, dużo mniej, od "fanów". Dla przykładu podam karierę zespołu "Ich Troje". Dużo ludzi lubi słuchać ich tandetnej muzyki.

Ilość powstałych dzieł, która zwiększa reputację może być kombinowana. Ponieważ wszystko sprowadza się do tego, że za każde dzieło Artysta otrzymuje odpowiednią Ilość "Punktów Reputacji". Wszystko to przedstawiają tabele niżej.

Wyjściowa ilość Punktów Reputacji
do osiągnięcia odpowieniego
poziomu reputacji
Reputacja
10 A. jest znany w okolicy (kilka najbliższych ulic).
20 A. jest rozpoznawalny w mieście.
30 A. ma dobrą opinię w mieście.
40 A. cieszy się szacunkiem społeczeństwa.
50 A. jest jedną ze sławnych i wpływowych osób w mieście.
60 A. jest jednym ze sławniejszych w Imperium (lub innym kraju)


Poziom Dzieła Punkty Reputacji za jednostkę
udane o 30 lub więcej 10
udane o 20-29 5
udane o 10-19 2
udane o mniej niż 10 1

Profesje Wyjściowe:
  • Bakałarz
  • Demagog

 
 

Jak oceniasz ten artykuł?
[5/5] - Doskonały!
[4/5] - Niezły
[3/5] - Taki sobie
[2/5] - Słaby
[1/5] - Beznadziejny!
Twój komentarz:
Imię/Nick:      Mail:      Strona:
Powiadamianie o odpowiedzi.    (zabezp. przeciw robotom)
  zobacz wyniki
Poleć artykuł znajomemu
Do:
Wiadomość i podpis:
 

(C) Sasha, Gliwice 2001-2009. Wszystkie dokumenty w Grocie Cienia objęte są prawem autorskim. Publikowanie ich na innych stronach netu tylko za wyraźną zgodą autorów.