Maciej "Ariel" Radliński

Raol

bóg pieniądza, bankierów, handlarzy i kupców

Opis:

Raol, bóg kupców, jest w panteonie boskim związany z Noirą, jest ojcem Abakira, Tamalki oraz Viddala. Razem ze swą żoną Noirą patronuje mieszczanom na całym Strarym Świecie. Jest czczony przez tych, którzy przypisują mu zawarte na ich korzyść transakcje handlowe. Jest równocześnie nazywany bogiem pieniądza, który jest jego symbolem (atrybutem). Przedstawiany jest jako nie za wysoki człowiek w kwiecie wieku z długimi, zadbanymi wąsami, bogato odziany i z sakiewką w dłoni.

Charakter:

neutralny

Symbol:

Symbolem Raola jest pieniądz - najczęściej miedziany (w Imperium - pens). Bierze się to stąd, iż szanując Raola należy szanować pieniądze na równi niezależnie od nominałów czy waluty. W ten sposób Raol "uczy" szacunku dla każdego zarobionego grosza. Kapłani Raola naszą kilkuwarstwowe szaty w kolorze miedzi, przeplatane złotą nicią (wyżsi kapłani). Arcykapłani i najwyżsi dostojnicy noszą wierzchnią warstwę szat w kolorze złota (tylko strój ceremonialny).

Zasięg kultu:

Z kultem Raola można się spotkać się w całym Starym Świecie w środowiskach kupieckich. Oddają mu cześć raczej wszyscy kupcy, handlarze i sklepikarze. Jest też popularnym bogiem wśród karczmarzy. Jako boga pieniądza czczą go ku oburzeniu zamożniejszych wyznawców (ale także i ku oburzeniu kultu Darnaggi) niektórzy żebracy w nadziei na jego pomoc w przeżyciu każdego kolejnego dnia.

Świątynie:

Nie ma centralnej świątyni Raola na cały kontynent czy kraj. Każda świątynia osiąga na tyle duże datki, iż sama troszczy się o rozwój i kontrolowanie kultu na swoim terenie. Takowe znajdują się tylko w dużych lub handlowych miastach. Ich arcykapłani podejmują decyzje o kulcie na swoich terytoriach, stąd mogą się one różnić np w Averlandzie od Middenlandu czy Jałowej Krainy. Świątynie to niskie, bogato zdobione i wyposażone budynki, przypominające nieco z zewnątrz arabski sklep. Budowane na planie prostokąta, nie mają nigdy więcej niż 15 metrów wysokości. Ich stosunkowo niewielkie rozmiary są na tyle wystarczające by móc je pokrywać drogimi materiałami i ozdobami (w każdej znajdują się na m.in. ten cel ogromne skarbnice). Niemal w każdym mieście świątynia Raola jest najwystawniejsza ze wszystkich (wyjątkiem jest świątynia Mannana w Marienburgu), lecz wszystkie rekordy bije świątynia w Altdorfie. Kapliczki Raola to skarbonki / skarbnice umieszczone na każdym targu, bazarze, bankach, warsztatach, sklepikach przy świątyniach.

Przyjaciele i wrogowie:

Kult Raola utrzymuje pozytywne kontakty z przyjazną religią Abakira, Viddala i Tamalki, ale szczególnie wzorowe stosunki są utrzymane z kultem Noiry. Natomiast wyznawcy Ranalda we wszystkich jego aspektach są mu wrogami (Jako patron handlarzy wszelkiego rodzaju i bóg handlu uznaje sobie uczciwość rzemieślniczą swoich wyznawców - stąd Ranald, propagujący kradzieże czy oszustwa jest jego wrogiem).

Dni świąt:

Nie ma większych świąt, gdyż handlujący (handel to nic innego jak praktykowanie religii) wyznawcy nie mogą sobie pozwolić na odpoczynek podczas gdy przechodzi jakaś dobra oferta. Stąd dni świąteczne, to te kiedy trafia się okazja do gromadzenia majątku - Marktag (dzień handlowy) i dzień wypłaty. Czasami czczone są rocznice wyjątkowo korzystnych umów handlowych itp.

Wymagania kultu:

Nie można mieć przeszłości złodzieja, oszusta czy szulera (albo inne profesje "podległe" Ranaldowi). Nie może nim też być (były) wyznawca Ranalda. Należy posiadać choć jedną skompletowaną profesję handlową.

Przykazania:

Nowicjusze i kapłani muszą przestrzegać ninejszych punktów
  1. Majątek gromadzić poprzez uczciwy handel,
  2. Nie wolno bez powodu zabierać innemu wartościowych rzeczy czy pieniędzy, jeżeli nie zostały one tak odebrane tobie,
  3. Każdy partner handlowy jest równy,
  4. Część zarobionych pieniądzy należy przeznaczyć na świątynię i potrzeby kultu,
  5. Pomagać nieuczciwie bankrutującym,

Używane czary:

Kapłani i nowicjusze mogą korzystać ze wszystkich czarów magii prostej oraz takich czarów wojennych które MG zalicza do grupy nie szkodzących innej osobie materialnie / fizycznie.

Umiejętności:

Każdemu nowicjuszowi przypadają umiejętności szacowanie, targowanie się. Inne to np. monetoznastwo, jubilerstwo

Próby:

Przykładem próby jest na przykład dokonać w uczciwy sposób x-krotnego pomnożenia danej sumy i złożyć w świątyni. Inną próbą może być uzyskanie w taki sam sposób jakiegoś majątku zaczynając od zera, lub zgromadzić taki majątek i opinię by gildia danego fachu w danym mieście biła "drzwiami i oknami" o przyjęcie bohatera do swych struktur.

Błogosławieństwa:

Raol obdarza umiejętnościami takimi jak: geniusz arytmetyczny, monetoznawstwo, prawo, przekupstwo, szczęście. Oczywiście osoba błogosławiona powinna wiedzieć jak używać ostatnich dwóch. Bóg dodaje również modyfikatory przy testach w handlowaniu (np w targowaniu).
 
 

Jak oceniasz ten artykuł?
[5/5] - Doskonały!
[4/5] - Niezły
[3/5] - Taki sobie
[2/5] - Słaby
[1/5] - Beznadziejny!
Twój komentarz:
Imię/Nick:      Mail:      Strona:
Powiadamianie o odpowiedzi.    (zabezp. przeciw robotom)
  zobacz wyniki
Poleć artykuł znajomemu
Do:
Wiadomość i podpis:
 

(C) Sasha, Gliwice 2001-2009. Wszystkie dokumenty w Grocie Cienia objęte są prawem autorskim. Publikowanie ich na innych stronach netu tylko za wyraźną zgodą autorów.